Jeg kan ikke andet end at komme til den konklusion at de i Japan elsker skum. Jeg tror simpelthen de værdsætter konsistensen, letheden og det rene hvide udseende. Når man ser øl-reklamer løber der altid masser af skum ud over glasset. Når man bestiller fadøl får man så meget skum i glasset at man i Danmark nok ville tænke at de prøvede at snyde en eller at ankeret var ved at være tomt.
Når man ser reklamer for ansigtsvask, shampoo, body wash, håndsæbe og rengøringsmidler er produkterne næsten altid på skumform. På næsten alle toiletter er håndsæben i en pumpe der giver sæbeskum. Og når jeg går i japansk bad ser jeg hvordan de skummer sig ind (virkelig meget skum) fra top til tå.
På en sushi restaurant havde de sågar en fadølsrobot, som automatisk tippede glasset og skænkede en fin øl, hvorefter en anden hane leverede skum til at slutte af med så øllen kunne være rigtig flot. Når det så er sagt kan jeg af mærkelige årsager også bedre lide ølskum her. Det er blødere og det smager bedre. Gad vide om de tilsætter noget til skummet? Her er i hvert fald et lille udvalg af skumbilleder.
 |
Japansk øl. Med skum i designet. |
 |
En af de mange sæbevarianter i skumform. |
 |
Fadøls-robotten. Der laver skum efter øllen er hældt op. |